✅Karta informacyjna przedsięwzięcia (kip) w orzecznictwie sądów
✅Karta informacyjna przedsięwzięcia (KIP) to pierwszy dokument składany wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. KIP jest dokumentem opisującym podstawowe parametry przedsięwzięcia, które w procedurze tzw. screeningu pozwalają na ustalenie przez organ prowadzący postępowania czy konieczne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, które realizowane jest m.in. poprzez sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Zakres karty informacyjnej przedsięwzięcia
Szczegółowy zakres KIP został szczegółowo wskazany w art. 62a ustawy z dnia 3 października 2008 r.o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2021.247 t.j. z dnia 2021.02.05) [ustawa ooś].
Zgodnie z ww. artykułem ustawy ooś karta informacyjna przedsięwzięcia powinna zawierać podstawowe informacje o planowanym przedsięwzięciu, umożliwiające analizę kryteriów, o których mowa w art. 63 ust. 1, lub określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 69, w szczególności dane o:
1) rodzaju, cechach, skali i usytuowaniu przedsięwzięcia,
2) powierzchni zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokryciu nieruchomości szatą roślinną,
3) rodzaju technologii,
4) ewentualnych wariantach przedsięwzięcia, przy czym w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej każdy z analizowanych wariantów drogi musi być dopuszczalny pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego,
5) przewidywanej ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii,
6) rozwiązaniach chroniących środowisko,
7) rodzajach i przewidywanej ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko,
8) możliwym transgranicznym oddziaływaniu na środowisko,
9) obszarach podlegających ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz korytarzach ekologicznych, znajdujących się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia,
10) wpływie planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej,
11) przedsięwzięciach realizowanych i zrealizowanych, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,
Karta informacyjna przedsięwzięcia winna zawierać także informacje o:
1) ryzyku wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej,
2) przewidywanych ilościach i rodzajach wytwarzanych odpadów oraz ich wpływie na środowisko,
3) pracach rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
– z uwzględnieniem dostępnych wyników innych ocen wpływu na środowisko, przeprowadzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Kartę informacyjną przedsięwzięcia podpisuje autor, a w przypadku gdy jej wykonawcą jest zespół autorów – kierujący tym zespołem, wraz z podaniem imienia i nazwiska oraz daty sporządzenia karty informacyjnej przedsięwzięcia.
KIP w orzecznictwie sądowo-administracyjnym

II OSK 875/20, Karta informacyjna przedsięwzięcia – podważenie mocy dowodowej – Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
Jeżeli strony postępowania – niezależnie od weryfikacji i ocen organów orzekających w sprawie – zmierzają do podważenia wiarygodności lub mocy dowodowej karty informacyjnej w zakresie podstawowych informacji o planowanym przedsięwzięciu, to ich obowiązkiem jest zaoferowanie odpowiednich dowodów, które zmierzają do podważenia konkretnych i istotnych elementów treściowych karty informacyjnej, o których mowa w art. 62a ust. 1 z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
I SA/Kr 1632/18, Szczegółowość karty informacyjnej – Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie
Karta informacyjna przedsięwzięcia – jeśli na jej podstawie można stwierdzić, że planowane przedsięwzięcie nie będzie w sposób istotny oddziaływać na środowisko, to w sposób oczywisty nie jest konieczne powielanie tych informacji w raporcie oddziaływania na środowisko. Istotne, bowiem jest to, że organ prowadzący postępowanie w sposób niebudzący wątpliwości ustalił, że stan środowiska po realizacji inwestycji nie ulegnie pogorszeniu, a nie to, w trakcie jakiej procedury ustalenia te zostały poczynione.
II SA/Gl 627/18, Związanie parametrami zamierzenia wynikającymi z karty informacyjnej przedsięwzięcia – Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach
Wynikające z karty informacyjnej przedsięwzięcia parametry zamierzenia są wiążące zarówno dla organu administracji, jak i dla inwestora. W tym pierwszym przypadku oznacza to, że dokonując analizy zamierzenia organ administracji nie może przyjmować innych parametrów przedsięwzięcia. W drugim przypadku związania, inwestor realizując przedsięwzięcie będzie mógł je wykonać jedynie wedle parametrów wynikających z wniosku, a w konsekwencji z treści decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

SKO 4136/3/20, Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla zabudowy systemami fotowoltaicznymi. Charakter karty informacyjnej przedsięwzięcia. Wyrażenie przez organy współdziałające sprzecznych opinii w przedmiocie oceny oddziaływania na środowisko. – Postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu (OwSS 2020/2/15-25 – postanowienie z dnia 10 lutego 2020 r.)
- Kwalifikacja przedsięwzięcia do oceny oddziaływania na środowisko winna mieć charakter zobiektywizowany i wynikać nie tylko z twierdzeń strony. Karta informacyjna przedsięwzięcia, podobnie jak i raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, jest bowiem dokumentem prywatnym, będącym dowodem w sprawie administracyjnej, przedkładanym przez inwestora. Podlega więc takiej samej ocenie jak inne dowody, zgodnie z zasadą swobodnej oceny dowodów, wynikającą z art. 80 k.p.a. TEZA |
- Jeśli w toku postępowania w sprawie kwalifikacji przedsięwzięcia do oceny oddziaływania na środowisko okaże się, że podstawowe informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie pozwalają na jednoznaczne określenie jego oddziaływania na środowisko i organ właściwy wyraża wolę otrzymania danych szczegółowych, które zawarte mogą zostać tylko w raporcie o oddziaływaniu na środowisko, ma prawo stwierdzić potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i nałożyć obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. W żadnym bowiem wypadku nie można doprowadzać do sytuacji, w której karta informacyjna przedsięwzięcia staje się na żądanie organu quasi-raportem o oddziaływaniu na środowisko.
- Nie można przyjąć założenia, że zabudowa systemami fotowoltaicznymi (wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą) co do zasady nie oddziałuje na środowisko, lecz wręcz jest mu przyjazna. Jeśliby tak było, tego typu instalacje nie zostałyby wymienione w rozporządzeniu kwalifikacyjnym.
- Kryterium kwalifikującym do przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko jest w przypadku farm fotowoltaicznych powierzchnia zabudowy, tak jak w przypadku innej zabudowy przemysłowej. Zatem im ta powierzchnia jest większa, tym wnikliwiej należy analizować kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 ustawy z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku, wśród których na pierwszym miejscu wymieniono skalę przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu.
- Organ właściwy do wydania decyzji środowiskowej zobowiązany jest uwzględnić łącznie wszystkie kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 ustawy z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku, które realnie w rozpatrywanej przezeń sprawie mogą wystąpić.
- Orzekając o kwalifikacji przedsięwzięcia do oceny oddziaływania, organ właściwy może z nich wybrać – jako najważniejsze – tylko niektóre, np. skalę inwestycji oraz odległość terenów zamieszkanych. Orzekając na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku, organ właściwy do wydania decyzji środowiskowej działa bowiem w ramach uznania administracyjnego. Może bowiem wybrać jedną ze wskazanych przez ustawodawcę dróg: orzec o obowiązku oceny oddziaływania na środowisko lub stwierdzić brak takiej potrzeby.
- Nie ma przy tym absolutnie mowy o jakimkolwiek bezwzględnym związaniu organu właściwego twierdzeniami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
- Opinia jest najsłabszą formą współdziałania pomiędzy organami administracji publicznej i nie ma charakteru wiążącego dla organu wydającego postanowienie w przedmiocie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W sytuacji wyrażenia sprzecznych opinii przez organy współdziałające organ właściwy do wydania decyzji środowiskowej może przychylić się do stanowiska jednego z tych organów.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 22 grudnia 2020 r. II SA/Gd 758/20
- Przedłożona przez inwestora karta informacyjna przedsięwzięcia stanowi podlegający swobodnej ocenie dokument prywatny. Jednakże jej szczegółowa i specjalistyczna treść oraz fakt, że stanowi ona punkt wyjścia do ustaleń faktycznych organów w zakresie cech i parametrów planowanego przedsięwzięcia, nadają jej szczególne znaczenie jako źródłu ustaleń faktycznych.
- Dokumentowi temu przysługuje szczególna wartość dowodowa, która wynika z kompleksowego charakteru analizy planowanego do realizacji przedsięwzięcia.
- Podważenie jego ustaleń mogłoby nastąpić jedynie, co do zasady, poprzez przedstawienie nowej analizy uwarunkowań środowiskowych (sporządzonej przez specjalistów dysponujących równie fachową wiedzą jak autorzy karty informacyjnej przedsięwzięcia), z której wynikałyby wnioski pozostające w sprzeczności do tych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
- Weryfikacja wiarygodności i mocy dowodowej powyższego dokumentu wymaga zatem przeprowadzenia co najmniej porównywalnych pod względem fachowości i specjalistycznej analizy dowodów (np. dowodu z ekspertyzy specjalistycznej, która w sposób udokumentowany wykazywałaby m.in. wady lub błędne założenia lub ustalenia karty informacyjnej przedsięwzięcia).
- Jeżeli strony postępowania – niezależnie od weryfikacji i ocen organów orzekających w sprawie – zmierzają do podważenia wiarygodności lub mocy dowodowej karty informacyjnej w zakresie podstawowych informacji o planowanym przedsięwzięciu, to ich obowiązkiem jest zaoferowanie odpowiednich dowodów, które zmierzają do podważenia konkretnych i istotnych elementów treściowych karty informacyjnej, o których mowa w art. 62a ust. 1 u.i.o.ś.
- Nie można zatem uznać za skuteczne zarzutów strony skarżącej wobec ustaleń organów co do oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, dokonanych na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia, w sytuacji gdy strona ta nie zaoferowała żadnych konkretnych dowodów wskazujących na wadliwość tychże ustaleń i treści karty informacyjnej przedsięwzięcia (zob. wyrok NSA z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. akt II OSK 1944/11, https://orzeczenia.nsa.gov.pl).
- Strona skarżąca nie przedstawiła żadnej opinii (ekspertyzy) specjalistycznej, która podważałaby ustalenia organów obu instancji dokonane m.in. na podstawie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia. W tym zakresie nie są wystarczające twierdzenia samej skarżącej związane z wątpliwościami co do informacji zawartych w karcie albo z koniecznością dodatkowej weryfikacji tych informacji.
Opracowano na podstawie: Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych